středa 27. dubna 2016

Prodávat recenzáky? Ano nebo ne?

Recenzní výtisk - kniha poslaná na recenzi. Vy dostanete zdarma knihu, nakladatelství zase zpětnou vazbu + (většinou) pozitivní ohlas na knihu a její nenásilnou propagaci. Pro bloggery a vášnivé knihomoly spolupráce snů.

Když jsem se asi před 3 lety o tomto způsobu spolupráce dozvěděla, nejdříve jsem tomu nemohla uvěřit. Bylo to jako mé nejbláznivější sny. Ale i sny se mohou stát skutečností a já byla z této možnosti nadšená. Za tři roky jsem navázala už poměrně dost spoluprací a za všechny jsem moc vděčná. Daly mi zkušenosti a já se tak mohu v psaní recenzí neustále zlepšovat.

Pokaždé, když mi přijde domů nějaký balíček, který obsahuje recenzák, cítím při rozbalování nedočkavost, radost, ale nejvíce vděčnost. Vděčnost za to, že tu knihu mohu mít. Vážím si každého recenzního výtisku, který mi přišel. Proto je pro mě nepředstavitelné, že bych je měla prodávat. Chápu, že ne každá kniha se čtenáři líbí a tak ji prodá. Ale podle mě není správné prodávat knihy, které jsem dostala zdarma. Mnohem lepší způsob je vyhlásit o knihu soutěž, někomu ji darovat nebo ji s někým vyměnit. Ale prodat ne. Znám bloggery, kteří recenzní výtisky prodávají, a nic proti nim nemám. Určitě je to každého věc, co s nimi dělá. Mně osobně to připadá nefér a prodávat bych je nemohla. Neměla bych čisté svědomí. Za mě tedy prodej recenzáků rozhodně ne.

A jaký názor máte Vy? Prodávat/neprodávat recenzáky? :)


19 komentářů:

  1. Musela bych se stydět, kdybych na tohle jen pomyslela. Já tohle beru jako jakousi výsadu, a jsem ráda, že tohle mohu dělat. Ani by mne nenapadlo prodat recenzní výtisk, byť se mi ta kniha třeba nelíbila, dám ji do soutěže nebo ji někomu daruji, či ji odnesu do knihovny.

    Ale já jsem teď narazila na takovou jinou otázku, která se ale tématem moc neliší. Zhruba před tím rokem, možná už dvěma byly recenzní výtisky takovou výsadou, měli blogeři, jejichž recenze byli dobré, měli nějakou blogerskou minulost, už třeba i tradici. Ale dnes mají recenzní výtisky skoro každý první, a když někdy čtu recenzi o pár řádkách, kde je de facto převyprávěný děj a věta" Kniha byla úžasná a moc se mi líbila." Přijde mi to prostě líto, jako by to upadalo a nakladatelství bylo jedno, komu ty knihy posílá, hlavně že napíšou pozitivní recenzi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za názor :). Co se týče té další záležitosti, tak máš částečně pravdu. Na druhou stranu, nebýt nakladatelství Fragment, které mi dalo jako první šanci, asi bych si dlouho ani neškrtla. A myslím si, že takových nás je víc :).

      Vymazat
  2. Ahoj! Já vím, že kdybych nespolupracovala s nakladatelstvími, mohla bych si o tolika knihách nechat jen zdát. Proto jsem neskutečně vděčná za to, že tato možnost existuje.

    Myslím, že to co blogeři dělají s recenzními výtisky je jejich věc, ale já jsem nikdy žádný neprodala. Když dělám na blogu soutěž, jde většinou o recenzní výtisk nebo knihu, kterou mi darovalo nakladatelství. Myslím, že skvělým způsobem jak se zbavit recenzního výtisku je výměna. Dokonce jsem vymyslela projekt "Čtení s Mimozemšťankou", jehož účelem je si právě vyměňovat knihy. Neber to jako propagaci mého projektu, ale zmínit to, mi přišlo jako dobrý nápad☺.

    Měj se moc hezky a díky za pěkný a pravdivý článek, Mimozemšťanka

    my-ideallife.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za názor, plně s Tebou souhlasím :). Na projekt se ráda mrknu :).

      Vymazat
  3. Ja to tiež beriem tak, že je to každého vec a nemám proti tomu nič :-) Ja som jeden recenzák darovala kamarátke, niektoré som dala do ponuky v súťaži napr. Kódex Tieňolovcov, ale inak si zatiaľ väčšinu nechávam, pretože sa mi knihy páčili :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím :). Taktéž dávám recenzáky do soutěží nebo je někomu daruji či vyměním.

      Vymazat
  4. Já si myslím, že každý si s recenzáky může nakládat, jak chce. Přeci jenom už je ta kniha jejich. Já osobně si recenzáky většinou nechávám nebo je dám do soutěže :).

    OdpovědětVymazat
  5. No, já se snažím prodávat jen knížky, co jsem si koupila sama, ale občas třeba v případě sérií se mi do toho přimíchá i recenzák. Většinou však recenzáky, které mi přebývají, dávám do soutěží (jako teď) nebo je spíš nemám, protože se snažím vybírat si knížky, o kterých věřím, že mě zaujmou. Ono se na ně i pak lépe píše recenze. :)

    OdpovědětVymazat
  6. Keďže ja som sa na spoluprácu s nakladateľstvom ešte neodhodlala, recenzáky mi ešte nechodia. :) Ale každopádne, pekný článok . :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To byla jen taková myšlenka, která mě poslední dobou napadá :).

      Vymazat
  7. Musím říct, že jsi živý důkaz, že čestné jednání stále existuje. :)

    OdpovědětVymazat
  8. Ještě na univerzitě nám přednášel profesor, co dělal v nakladatelství. Tvrdil nám, že veškeré výtisky, které nejdou do prodeje - tudíž i recenzáky - jsou vedeny zvlášť a prodávat se nesmějí. Ne, že by po tom někdo vyloženě šel, ale ofiko se to prostě nesmí. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se na to ptala paní z nakladatelství a ta mi psala, že o ničem takovém neví. Leda u odborné literatury či speciálních edic ;).

      Vymazat
  9. No však já si to u nikoho jiného ani neověřovala. Neměla jsem důvod, prostě jsem to moc neřešila. Jen jsem nadhodila, co mi bylo řečeno. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to nemyslela zle :). Právě že mě to zaujalo, když jsi mi to pověděla, tak jsem chtěla vědět, jak to je :).

      Vymazat

Každý komentář mě velmi potěší. Proto všem moc děkuji! :)