neděle 18. října 2015

Masožravé rostliny

Název: Masožravé rostliny
Autor: Kamil Pásek
Počet stran: 112
Nakladatelství: Grada
Anotace
Publikace je určena především začátečníkům, kteří si zakoupili masožravou rostlinu a nevědí, co s ní. Ocení ji i ti, kdo doma pěstují běžné pokojové rostliny a mají chuť zkusit něco nového, ale užitečná bude i profesionálním pěstitelům. Představeny jsou nejčastěji pěstované druhy nebo druhy nejznámější a uvedeny všechny potřebné informace, vhodná stanoviště, nároky, morfologické zvláštnosti. Autor, zkušený pěstitel a majitel největší sbírky masožravých rostlin u nás, doporučuje správné postupy pro pěstování a představuje slovem a mnohdy i obrazem druhy, které u nás lze pěstovat. Na českém trhu bylo první vydání vysoce ceněno pro svou názornost, jednoduché a srozumitelné sdělení informací pěstitelům, kteří nemají odborné vzdělání. Nové vydání věnuje samostatnou kapitolu prostorům, kde lze rostliny pěstovat, a rozšiřuje nabídku kultivarů, které se podařilo dopěstovat v našich podmínkách.


Recenze
Masožravé rostliny nás s přítelem přitahují už hodně dlouho. Jsou velice zajímavé a pozoruhodné. Asi před dvěma lety jsem příteli koupila láčkovku. Krásně prospívala, ale jednou zničehonic začala chřadnout až úplně umřela. Nevěděli jsme, proč se tomu tak stalo. A pak jsem od rodičů dostala tučnici, která se mi krásně rozrostla, až jsem ji musela při přesazování rozdělit na pět rostlin. Jsem na ni strašně pyšná, protože je to nádherná rostlina a navíc velmi prospěšná - chytá mi malé mušky, které občas lítají ze substrátu od ostatních rostlin. A dokonce chytla na své listy i jednoho pavouka.

A tak nás začali masožravky zajímat čím dál víc. Rozhodně bychom si v budoucnu chtěli pořídit další druhy. Ale jelikož každý druh potřebuje jiné pěstování, je to poměrně náročné na zapamatování. Navíc na internetu se píše všude něco jiného, každý dává jiné rady. A tak jsem si od nakladatelství Grada objednala knihu Masožravé rosliny od Kamila Páska.
Už jen úvod knihy člověka rozesměje, ale zároveň na Vás udělá dojem, protože si uvědomíte, že pan Pásek musí být opravdu odborník. Po úvodu následuje kapitola, kde všude se dají masožravky pěstovat. Já jsem si vždycky mylně myslela, že jenom doma na parapetu. Ale dají se  pěstovat i venku nebo doma ve speciálních skleněných vitrínkách. Nebo ve skleníku.

Zbytek knihy se věnuje druhům samotným a jejich potřebách. Najdete tu všechno - český i latinský název, popis, výskyt, pěstování, jaké zvolit umístění, osvětlení, substrát, teplotu, zálivku, vlhkost vzduchu, jak a kam přesazovat, jak množit, jestli hnojit, jak je rostlina náročná a jaké může mít choroby či škůdce. Sami vidíte, že ke každé rostlině je napsáno naprosto vše, co pěstitel potřebuje znát. Kéž by byly takto psány i všechny ostatní knihy o pěstování rostlin!
Jediná věc, která mě maličko mrzí, je ta, že u každého druhu není fotka. Občas se sice vyskytne obrázek kreslený tužkou, ale není to ono a hlavně není u každého druhu. Fotografie nalezneme uprostřed knihy. Ale i tady jsem našla jeden háček - všechny druhy na fotografiích jsou popsány pouze latinsky, takže nezkušený pěstitel musí listovat zpět v knize, aby našel latinský název rostliny, kterou hledá. Bylo by mnohem přehlednější, kdyby byly fotografie přímo u daného druhu.

Obálka knihy je krásná, zobrazuje asi neznámější druh z masožravých rostlin - mucholapku. Barvy jsou vhodně zvolené a krásně spolu ladí. První dojem z knihy je tedy velmi pozitivní.
Kniha je studnou vědomostí o masožravkách pro začátečníky. Najdete tu opravdu vše. Moc mě kniha potěšila, jsem velice ráda, že ji mám. A byť mi trošku neladí ty fotografie, jedná se spíše o ,,kosmetickou vadu" a na kvalitu knihy to nemá vliv. Pravda je, že tahle kniha je perfektním přehledem všech důležitých znalostí a pěstování masožravek je díky ní mnohem jednodušší.

Hodnocení: 4/5

Děkuji nakladatelství Grada za zaslání recenzního výtisku.


Knihu si můžete koupit -zde-.

2 komentáře:

  1. Kniha vyzerá super, ale nie je to nič pre mňa :D Mäsožravé rastliny ma nejako nelákajú :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přitom jsou tak krásné! :-) Ale každý má jiné zájmy :-).

      Vymazat

Každý komentář mě velmi potěší. Proto všem moc děkuji! :)