pátek 31. července 2015

50 odstínů šedi po Habsbursku

Na začátku měsíce jsem se zapojila do akce u nakladatelství Šulc-Švarc. Každý, kdo má svůj web, si mohl vybrat jednu z 10 knih a pokud ho vybrali, přišla mu kniha domů. Já jsem ani nepočítala s tím, že by mě mohli vybrat. Ale stalo se tak a mě se do ruky dostala krásná útlá knížka, skrývající v sobě velmi zajímavé osudy mladých dam i samotného Rudolfa II.

Název: Pět žen Rudolfa II.
Autor: Karel Štorkán
Nakladatelství: Šulc-Švarc
Počet stran: 156


Poměr císaře Rudolfa II. k ženám odrážel jeho složitou osobnost. Ženy mu byly předmětem k ukojení jeho zvýšené sexuální potřeby a dočasné milenky střídal podle okamžité nálady.Přesto se v jeho životě objevuje pět žen, které měly po delší dobu na něho vliv. V mládí ho okouzlila mnohem starší portugalská královna Juana, po ní se zamiloval do italské dívky Giny, Kateřině Stradové poskytl u svého pražs kého dvora postavení oficiální manželky a měl s ní šest dětí, které mu přinesly radost i kruté zklamání. To mu vynahradila Marie z Pernštejna, mladá španělská šlechtična, která záhy ovdověla. Rudolf se s ní však neoženil a jejich vztah skončil. Stárnoucího císaře potěšila až Vanda Rucká, záhadná kráska, jejichž ziskuchtivý manžel ji nakonec odstranil z Rudolfovy blízkosti. S pěti ženami Rudolfa II. ožívají před čtenářem příběhy ze Španělska, Vídně a především Prahy. V nich se ocitne na císařském dvoře, nahlédne do zákulisí historických událostí a hlavně se v císařově ložnici doví, po čem Rudolf bažil a čeho se natolik obával, že vedl až podivínský soukromý život.

Kniha byla velmi čtivě napsaná. Několikrát jsem obdivovala Karla Štorkána za jeho poutavý styl psaní. Byť tato kniha není žánr, který běžně čtu, nenudila jsem se ani na okamžik a velmi mě zajímalo, co se bude dít v příběhu dál. Knihu jsem si vychutnala od začátku do konce.


Co se týče hlavní postavy, Rudolfa II., měla jsem z něj rozporuplné pocity. Když byl ještě mladý, zamiloval se do královny Juany. Později ho okouzlila italská dívka Gina. V tu dobu mi byl ještě sympatický. Jenže potom přišla na scénu Kateřina Stradová a brzy jsem začínala chápat rozsah císařovy duševní choroby. Tolik se bál o svůj trůn, že si raději svoji dlouholetou partnerku nikdy nevzal. Po několika letech, kdy mu už nepřišla dostatečně atraktivní, ji opustil a řekl svému komorníkovi, ať si ji vezme. Pak císaře okouzlila Marie z Pernštejna, která tajně doufala, že se za něj provdá. Ale ani jí se to nepoštěstilo a tak jejich milostný vztah skončil. A poslední žena, Vanda Rucká, císaře jenom využívala a myslela pouze na svůj prospěch. Na konci knihy mi bylo Rudolfa II. líto. Jeho nejbližší osoby ho podváděly a on zemřel bez manželky, bez ženy.

Během čtení mě bavilo pozorovat, co císař u dam obdivoval nejvíc. Každá žena ho okouzlila něčím jiným, každá byla jedinečná. Líbilo se mi, jak se jim dvořil, jak na ně často myslel. Bylo znát, že umí být trošku romantický a nemít v hlavě pouze sex. 

V průběhu knihy mě velmi zajímalo, jak asi ty ženy vypadaly. Toužila jsem se o nich dozvědět víc. Chtěla jsem podrobněji znát jejich pocity. Mrzelo mě, že se nemohu dostat do minulosti a popovídat si s nimi. A třeba i se samotným Rudolfem II.


V knize bylo mnoho milostných scén, přesto mezi ně dokázal autor mistrně propracovat i další důležité okamžiky z Rudolfova života, třeba pobyt ve Španělsku, povinnosti a starosti císaře a další historické události. A tak i když je knížka velmi úzká, dokáže čtenáře naplnit tolika informacemi a zároveň nepřestává být poutavá, což zvládne jen málokterá kniha.

Grafické zpracování knihy se mi líbí, hezky vystihuje podstatu příběhu a zároveň vypadá historicky elegantně. Na začátku každé kapitoly je malý oválný obrázek, který textu dodává určité zpestření.


Kniha se mi velmi líbila a mohu ji doporučit. Po přečtení se mnou budete určitě souhlasit, že Karel Štorkán je znamenitý spisovatel.

Hodnocení: 5/5

Děkuji nakladatelství Šulc-Švarc za zaslání knihy.


Knihu si můžete koupit zde.

3 komentáře:

  1. O tuhle knížku jsem projevila zájem ve tvé soutěži a jsem za to ráda, myslím, že by se mi mohla líbit. Ona historie Habsburků, ta, o níž se ve škole nemluví, je víc než zajímavá. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkná recenze, ale tahle kniha mě moc neláká.

    OdpovědětVymazat
  3. Moc pěkná recenze! Historické knihy moc nemusím, ale tahle vpadá zajímavě :)

    OdpovědětVymazat

Každý komentář mě velmi potěší. Proto všem moc děkuji! :)