úterý 30. srpna 2016

První díl všemi doporučované série

Po mnoha kladných recenzí, mnoha doporučení a mnoha nátlaku jsem se konečně pustila do Vampýrské akademie. A jak na mě zapůsobil první díl? 

Název: Vampýrská akademie
Autor: Richelle Mead
Díl série: 1.
Počet stran: 280
Nakladatelství: Domino

Recenze
Rose s Lissou utekly z Vampýrské akademie. Potloukají se světem obyčejných smrtelníků a snaží se splynout s davem. Rose je dhampýrka a chrání Lissu, která je Morojka královské krve. Mají spolu duševní jednosměrné pouto, díky němuž Rose vycítí Lissiny pocity a chvílemi dokáže vidět i jejíma očima. Brzy je ovšem strážci školy vypátrají a tak se musí děvčata opět vrátit na akademii. Znovu se musí potýkat se školními problémy - nevrlými učiteli, namyšlenými a přetvařujícími se spolužáky z královských rodů a nudnými předměty. Ovšem přibyly i nové starosti. Jako trest za útěk musí Rose dvakrát denně trénovat se strážcem Dimitrijem, který ji rozhodně nešetří. Mezi spolužáky si musí obě děvčata vydobýt ztracené společenské postavení. Navíc se na scéně objevila Mia, zlá a pomstychtivá studentka, která jim dělá ze života peklo. A aby toho nebylo málo, na Lissu jsou podniknuty nechutné a děsivé útoky. Podaří se Rose Lissu ochránit před Miou a odhalit pachatele útoků?
Kniha je již od první stránky velice čtivá a lehce vtáhne čtenáře do děje. Na začátku příběhu jsou trošku matoucí názvy všech ras vampýrů, které se v ději objevují. V průběhu knihy se ovšem vše vysvětlí a čtenáře tak již nic neruší od plynulého čtení. Kniha je psána z pohledu Rose, která je tak stavěna na pozici nejvýznamnější hlavní postavy. 

Rose na sebe bere úlohu Lissina ochránce. Je rázná, tvrdá a nenechá se sebou jen tak zametat. Na druhou stranu je nezávazná a občas i lehkomyslná. Ovšem Lissino bezpečí je pro ní prioritou. Lissa je oproti ní přesný opak. Křehká, zranitelná a rozhodí ji každá maličkost. Zároveň je ale laskavá, upřímná a velice hodná. Ale přestože jsou hlavní hrdinky velmi rozdílné, milují se jako sestry a jedna druhou se snaží chránit.
I když se v knize neustále něco děje a o dostatek akce není nouze, chybělo v ní napětí, které rozbuší čtenářovo srdce adrenalinem. Všechny napjaté okamžiky se dají přečíst s naprosto klidným pocitem v duši. I tak se ovšem jedná o zajímavou knihu, které nemohu upřít originalitu. Richelle Mead vytvořila další z neprobádaných světů, které stojí za to prozkoumat. První díl působí pouze jako startovní příčka, ve které autorka vše vysvětluje, aby se čtenáři dobře orientovali a ona mohla pustit uzdu své fantazii v dalších dílech.

Kniha je určená především pro mládež. Nečekejte žádné skryté myšlenky v textu nebo složitou četbu. Jedná se o oddychové čtení, které Vám dá zapomenout na strasti běžného dne. Plusem knihy je i fakt, že neobsahuje tak známé klišé pro young adult literaturu - milostný trojúhelník. 
Po přečtení tak nezbývá než knihu ohodnotit jako lepší průměr. Nedostatky v podobě názvů mnoha ras, které zpočátku čtenáře velmi matou, a slabého napětí, vyvažuje originalita příběhu, rozdílná povaha hlavních hrdinek a čtivý styl psaní autorky. 

Hodnocení: 3/5

Četli jste Vampýrskou akademii? :)


18 komentářů:

  1. Pekne spísaná recenzia. :) O tejto sérii som už počula, ale nejako som sa k nej ešte nedostala. Tak uvidíme, či budem mať podobné pocity ako ty. :) Prajem pekný deň.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem se k ní dlouho nedostala :). Děkuji :).

      Vymazat
  2. Ja tuhle serie miluji, hlavne Dimitrije :D Za me nejlepsi fantasy.
    Beauty of pink / Knižní regál

    OdpovědětVymazat
  3. Mrzí mě, že se ti kniha tolik nelíbila, ale to už víš :D Snad si tě další díly získají víc.
    Jen jsi mě tedy pobavila tím, že je za tebe plus, že v knize chybí milostný trojúhelník... ehm... :D Asi potom nebudeš moc nadšená.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vím, že v dalších dílech je. Ale tady není a to se mi líbilo :).

      Vymazat
    2. A nelze říci, že by se mi kniha nelíbila. Jen jsem tam něco postrádala :). Ale rozhodně si další díly přečtu, to se neboj :D

      Vymazat
  4. Túto sériu mám veľmi rada, jednotka je super v tom, že to všetko začína :-) V ďalších častiach bude viac boja aj akcie. Mňa si kniha získala najmä skvelými postavami :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Postavy jsou fajn, ale stále doufám, že se o nich dozvím více v dalších dílech :). Třeba Dimitrij je pro mě pořád docela záhadou :).

      Vymazat
    2. Neboj, však je to teprve rozjezd :) Na Dimitrijovu minulost je hodně zaměřený čtvrtý díl, tam se toho o něm dozvíš dost :)

      Vymazat
  5. Pěkná recenze, i když mě zarazilo, že jsi dala jenom 3 z 5 :D Já si tuhle sérii zamilovala už od prvního dílu. Tak snad další u tebe dopadnou lépe (ehm, pak kdo je náročný čtenář, že? :D)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D :D Mě prostě zatím tak nepohltila :D. Nejsem náročný čtenář :D.

      Vymazat
  6. Taky mi to kazdy doprucuji s nadsenim, ale ja jsem se k tomu jeste moc nemela... :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však se podívej, jak mě tu pomalu lynčujou za to, že jsem dala jen 3/5 :D Je to vážně hodně oblíbená série a věřím, že i já si ji oblíbím. Jen ten první díl mi prostě nevyrazil dech tak, jak jsem doufala :).

      Vymazat
  7. Nějak se teď na Vampýry necítím. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si knihy vybírám podle toho, ke které mě to nejvíce táhne :). Takže pokud Tě to teď neláká, nečti to. Ale jednou si ji přečti :).

      Vymazat

Každý komentář mě velmi potěší. Proto všem moc děkuji! :)