čtvrtek 6. dubna 2017

Prohnaný - Kroniky železného druida

Název: Prohnaný
Autor: Kevin Hearne
Série: Kroniky železného druida
Díl série: 1.
Počet stran: 272
Nakladatelství: Laser


Recenze
Atticus O'Sullivan momentálně žije v Arizoně, kde provozuje okultní knihkupectví. Pro místní lidi je jen podivným jednadvacetiletým mládencem s irskými kořeny. Nikdo by do něj netipl jednadvacet tisíc let starého druida, jenž se vlastně vůbec nejmenuje Atticus O'Sullivan a jehož smrt si přejí sami bohové. Doma na něj vždy čeká jeho věrný pes Oberon, se kterým si mohou navzájem číst myšlenky a občas si spolu zaběhnou do hor ulovit nějakou tu ovci. Situace se ovšem vyhrotí v okamžiku, kdy utajený pobyt Attica vyslídí jeho největší nepřítel Aenghus Óg. Dokáže prastarý druid zachránit život svůj i svých blízkých?

Hned od první strany je čtenáři jasné, že Prohnaný není jen tak ledajaká kniha. Je psán s nadsázkou a humorem. U téhle knihy není jediná stránka, ba ani odstavec, který by byl nudný. Vtipné situace totiž střídají akční okamžiky nebo momenty napjatého očekávání. Zároveň je znát, že si dal Kevin Hearne s knihou velice záležet a nejedná se tak o příběh ,,vycucaný z prstu". Svět i postavy jsou velmi dobře propracované a realistické. 

,,Fíha. Měl ghúly na rychlém vytáčení. Můj právník je fakt hustej.“ Str.116

Hlavní postavou je Atticus, zmíněný druid. Za dobu své existence získal mnoho zkušeností, díky kterým teď dokáže přežít. Často využívá svoji bystrou mysl a prohnanost. Čtenář si jej jistě zamiluje, neboť se jedná o vtipného a okouzlujícího sympaťáka, jenž má slabost pro sličné děvy. A jeho rozhovory s Oberonem jsou nejvtipnější části knihy. 
 
Příběh je zasazen do našeho reálného světa, ale zároveň je obohacen o mytologické postavy a bohy. Autor tak popustil uzdu své fantazii a skvěle propojil dva rozdílné světy - skutečný s mystickým. Díky tomu mezi právníky najdete upíra, mezi doktory vlkodlaka a jedna barmanka čirou náhodou sdílí tělo s duchem čarodějnice. Jak je vidět, o překvapení není v knize nouze.

,,Zase za tím byl pan Semerdjian. Budu muset Oberona požádat, aby mu nechal dáreček před prahem. Pošlu ho tam zamaskovaného, takže i kdyby se pan Semerdjian díval – což nejspíš bude -, dostal by nezvratný, hmatatelný důkaz, že občas se prostě něco posere samo od sebe.“ Str. 123

Občas se stane, že se autor snaží být ve své knize vtipný a používá sprostá slova v domnění, že jimi příběh trošku okoření a vylepší. Někdy se to ovšem nepodaří a vulgární výrazy naopak kazí dojem z četby. A přesně tento případ kniha Prohnaný není. Zde se autor sice taky docela vyřádil, ale jen v kladném slova smyslu. Humorné chvíle jsou často obohaceny o sprostá slova, která ale do dané situace perfektně zapadají. Nejednou se mi během čtení stalo, že jsem se začala smát nahlas.
Četba knihy byla jedna velká jízda, kterou jsem si neskutečně užila. Pokud tedy máte rádi fantasy spojené se skvělým humorem, neváhejte a rozhodně si Prohnaného pořiďte. Ovšem musím všechny varovat dopředu - jedna kniha nebude stačit. Jakmile totiž dočtete první díl, budete chtít číst dál. Doporučuji tedy nejprve sehnat celou sérii a až potom se pustit do čtení. Díky tomu vás bude čekat několik týdnů (dní?) skvělé legrace a akce.

Hodnocení:5/5


,,Všichni minuli, a ke všemu o mě zakopli, skácel jsem se totiž jako čerstvě narozená žirafa a nedokázal jsem pohnout jediným svalem.“ Str.234



6 komentářů:

  1. Kruci, ty taky? :D Já si tu sérii fakt budu muset pořídit! :D

    OdpovědětVymazat
  2. Tahle série je skvělá. Já už mám přečtené 4 díly :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám doma (prozatím) všech 5, ale k dalším jsem se zatím nedostala, byť bych strašně chtěla :D Ale mám tu rozečtené další knihy, které mají přednost :)

      Vymazat
  3. O knihe som už počula a vyzerá skutočne dobre. Naozaj rada by som si ju prečítala, tvoja recenzia ma na ňu ešte viac navnadila :D

    OdpovědětVymazat

Každý komentář mě velmi potěší. Proto všem moc děkuji! :)